noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Dag 8 Stockholm

Dag 8 Stockholm

Ongeveer tegen lunchtijd werd er aan de deur geklopt. He twas een Belgische dame die informeerde of het toegestaan was om hier op de kadete parkeren. Haar man was ziek en ze hadden hun camper elders in de stad heel ongezellig geparkeerd, want het zou hier immers verboden zijn. We legden haar uit dat het gedoogd werd, maar dat alles nu bomvol was. Tenzij we elkaar zouden helpen en gedrieën de lengte van de kade in de gaten te houden. Mocht er dan een plaats vrijkomen, meteen met een stoel naar die plek toe en manlief oproepen om deze kant op te rijden. Zogezegd zogedaan en warempel na een minuut of 20 ging er iemand weg. We snellen toe en plaatsen er een stoel. Nou schijnt hier (net als in Spanje overigens) een dame zittend op een stoel op een parkeerplaats nogal dubieuze bedoelingen te hebben. Het koste dan ook veel moeite om al die Volvo’s te overtuigen van onze zuivere intentie.

Na een erg lang half uur kwam Jos breed lachend aanrijden. Hij had weliswaar op die andere plek al zo’n € 30 staangeld betaald, maar deze stek was onbetaalbaar. Durf het haast niet te vertellen, maar ook deze Belg was een verwoed hengelaar. Jos vist zich al een jaar of tien in de top van België op de vaste hengel. We raakten aan de praat en ik stak veel van hem op. En passant informeerde ik mijn vrolijke mentor naar zijn welzijn. Ik begreep immers dat hij ziek was. Awel, Jos legde uit dat hij beschikte over een uitgezaaide prostaatkanker en dat hij niet meer te redden was. Deze reis was zijn laatste trip. Na een technische uitleg over prostaten en lymfen, stelde hij voor om ons weer te concentreren op de vistechniek. Hij was druk in de weer, mij wat theoretische kennis bij te brengen en vroeg me mee te komen naar zijn “garage” zodat hij me een en ander gemakkelijker kon demonstreren. Het luik ging open en even dacht ik dat hij vanuit zijn camper een mobile groothandel dreef in hengelsport artikelen.

De lunch gebruikten we op z’n Belgisch met een paar halve liters en wat Knackebröt. We zijn tenslotte in Zweden. Als Gré me niet had weg gehaald zaten we er nou nog want Jos bleek net als ik ook een liefhebber van droge witten.

Uiteindelijk hebben we van de 14 eilanden die Stockholm vormen, er twee goed doorkruist. Ik ben er vroeger vaak geweest, en kan nog steeds bevestigen dat Stockholm het Parijs van het Noorden is. Ook het wisselen van de wacht is een complete show en uiterst professioneel. Het koste me moeite om niet achter de militaire kapel aan te marcheren.

Wellicht door het fraaie weer, zie je overal mooi geklede jongelui in rijen staan om op terrassen of in restaurants toegelaten te worden. Die terrassen zie je langs kades, op stoepen, in nauwe straatjes en langs doorgaande wegen. En overal bubbels natuurlijk.

De jongelui houden ook van Ferrari ’s , Lamborghini’s en Porsches. Op een doorgaande weg, omsloten met hoogbouw, waardoor het lekker klinkt, trapt zo’n Ferrari op P4 voor een stoplicht even z’n gaspedaal in. De Porsche op P8 laat met gebrul van z’n motor even weten dat hij er nog steeds is, waarop voertuig op P10 zich even later ook niet onbetuigd laat. Eenmaal op groen racen ze met z’n allen achter onze camper langs en scheuren na het nemen van een rotonde weer terug de voornoemde straat in.. Ach, als je je er op instelt dan weet je dat het er aan komt. Ik sprak zo’n Lamborghini kid aan toen hij even stil stond. Schatte hem niet ouder in dat 18 jaar. Vertelde me dat er zich 610 paarden onder de motorkap bevonden..

Doodop terug in de camper na de hitte van de stad, heffen we met onze nieuwe Belgische vrienden het glas en toosten op het leven.

Reacties

Reacties

Wim

Hoi Jan en Gre
Ik stap wat laat in en heb mijn achterstand vandaag goed gemaakt.
Mooie verslagen. Ben nieuwsgierig naar het vervolg. Goede reis.

Marianne

Wow leuke reis weer en prachtige verhalen. Krijg er zelf ook zo zin in... wie weet.
Veel plezier en kijk nu al uit naar,volgende bericht.

Anna marie

Dank weer voor het gezellige berichtje
Hier in Casa Anna Maria weinig te beleven.
Myn dochter en ik zyn alleen maar druk met zichzelf ..... o.a eten drinken en mooi zitten.
Woensdag weer naar huis. Vakantie geld is op
Gr vd zonzoekertjes. En een mooie reis verder ????????????????

Jan

Dank jullie wel. Marianne alvast veel succes met de Santiago Mars. En Anna Marie een veilige terugreis en koester je zegeningen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!