noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Van Stockholm naar Leksand

Dag 9 Van Stockholm naar Leksand

Na ruim 5 jaar met 300 man hard werken was in 1628 het oorlogsschip Vasa eindelijk gereed. Het vlaggenschip van Zweden was 62 meterlang en gebouwd o.l.v. een Nederlander. De beste vaklui uit Duitserland en Zweden werkten er aan mee en nergens was op bezuinigd. Op 10 augustus van dat jaar werd in de namiddag een mis opgedragen en onder toeziend oog van de Koning voer de Vasa voor het eerst de haven van Stockholm uit. De zeilen werden gehesen en vanuit de onderste luiken werd ter ere van de Koning een saluutschot gelost. Er kwam een vlaag wind en door de net gehesen zeilen helde het hoge schip wat over. Er kwam wat water naar binnen door de luiken. Je hebt drie sterke mannen nodig om die kanonnen terug te trekken en de luiken te sluiten. Er werd keihard gewerkt, maar nog steeds lag het schip richting uitgang haven met de wind in de zij. Wederom een windvlaag een weer stroomde er water door de nog steeds niet gesloten luiken en het schip begon scheef te hangen. Binnen 10 minuten was het schip gezonken en verdween de duistere diepte in. Er kwamen 50 bemanningsleden om.

Pas na 1950 werden er de eerste resten van het schip gelokaliseerd en er ontstond een plan om het schip naar boven te takelen. Er kwamen steeds meer indicaties dat het nog in oorspronkelijke staat verkeerde. Het lag immers in brak water. Er werden met doodsverachting door duikers 6 tunnels op de tast, onder het schip door gegraven, waardoor later 20 cm dikke kabels werden getrokken. Er zonk een op maat gemaakt ponton rond het schip naar beneden. Pas op 24 april 1961 kwam met engelengeduld heel langzaam de Vasa aan de oppervlakte en kon de schoonmaak beginnen.

Stockholm heeft er een museum omheen gebouwd. Het schip is in volle glorie te aanschouwen en ziet er adembenemend mooi uit. Was er-niet-weg-te-slaan.

Nog diep onder de indruk verlaten we de hete stad waar de zon voor de zoveelste dag, net als in Nederland de temperatuur rond de 30 graden stuwt. Wanneer we de stad uit zijn en de E 20 richting Mora nemen, trekt het zwerk dicht en neemt de wind toe. We besluiten af te buigen naar Leksand waar we met samen met een Duitser op een prachtige plek, gratis aan een meer staan. De Zweden hebben er zelfs een toiletgebouwtje geplaatst dat menig hotel jaloers zou maken. Proper ook. Alsof op commando, kruipt de zon uit de wolken vandaan wanneer we de camper met zicht op het meer parkeren.

Wie weet is er vanavond tijd om na de dis de theorie lessen van de afgelopen dagen in de praktijk te brengen. Zal mij benieuwen..