noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Dag 11 Naar Hammerdal

Dag 11 Van Ytterhogdal naar Hammerdal

Toch zitten die Vikingen fysiek anders in elkaar. Gisteravond, het was al na zessen haalde ik de ene na de andere vis uit het meer (ja, ja..!!) .Het was een prachtige avond en de zon ging maar niet onder.Plotseling verschenen er vanuit alle richtingen sloepen op het meer. Met en zonder buitenboordmotor. Gevuld met jongelui, die net als de futen bij ons in de sloot, om elkaar heen begonnen te varen. Zalige jeugd.

En terwijl ik, om in m’n comfort zone te blijven, een trainingsjack aanschoot, sprongen de jongelui pardoes in het water en zwommen speels rond de sloepen. We schrijven eind mei..!!

Het was prachtig om te zien, dat na een poosje ieder z’n eigen boot weer opzocht en richting oever voer. Toen Pauw begon was het op het meer stil en verlaten. Een beetje dromerig volgde ik het in mijn ogen steeds mager wordende programma en met m’n glas in de hand liep ik na afloop nog even naar buiten. Genietend van de stilte en de lange schaduw van de camper op de oever van het meer.

“Zullen we nog een loopie maken ?” vroeg ik tegen beter weten in, wetend dat na Pauw meestal de dagsluiting nabij is..

Ook ik moet er even aan wennen dat hier pas tegen middernacht de zon erg langzaam ondergaat. We proberen de boel dan ook zoveel mogelijk te verduisteren. Zelf heb ik met slapen nooit problemen. Meer moeite heb ik ’s morgens even na vieren met een por, vergezeld gaand met de mededelingdat het alweer licht is. Dat schijnt verder noordelijk nog extremer te worden. Hopelijk vormt er zich een soort van gewenning.

Morgen vertrekken we naar Strömsund. Dan begint het eerste hoogtepunt van de reis: Daar begint namelijk de Wildernis route. Die omvat een natuurgebied ter grootte van half Nederland. De route is alleen geopend tussen 3 juni en 3 oktober. Op dit moment zijn ze bezig over een route van enkele tientallen kilometers een corridor te maken in de 5 meter dikke sneeuwlaag. Het Zweedse nationale team is daar nog steeds aan het skiën. Die sneeuwruimer moet op 2 juni klaar zijn. Het eerste stuk, lazen we, is al begaanbaar en daar zullen we ons morgen melden. Zal mij benieuwen..

Reacties

Reacties

Tiny

Gaat morgen pas echt beginnen Jan.

Tomas

Hallo Jan en Gre,
We zijn eergisteren uit Tenerife gekomen en lezen nu jullie verslagen. Heel erg leuk. Tesamen met de kaartjes geven ze een heel goed beeld van de reis. Hele leuke voorvallen in smeuige (lees met zo'n o met umlaut) taal. We blijven ze vanaf nu voortdurend volgen. We wensen jullie heel veel reisplezier, een voorspoedige voortgang en hopen dat jullie ongeschonden de Noordkaap bereiken. Grote groeten: Tomas en Nel

JanV

Morgen gaat het grote werk beginnen Tiny. Bedankt voor jullie reactie Tomas & Nel. Volgden de dochters op FB. Geslaagde trip ook. Veel plezier op het werk. (serieus gemeend)

Anna Marie

Wat een globetrotters zyn jullie zeg !!!
Een ondernemend setje uit Mooi Volendam ....
Jammer ik ben te oud, anders kocht ik ook zo'n mooi ( campertje )
Doe voorzichtig met Gre , zou Hans zeggen ...
???? Groetjes Anna Marie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!