noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Van Lulea naar Rovaniemi (Finland)

Dag 16 Van Gammelstad (Zweden) naar Rovaniemi (Finland)

Vóór het naar bed gaan maakten we gisteren nog even een wandelingetje. Het oude uit keien opgetrokken dorpskerkje, dat we passeerden maakte indruk. Dat gaan we voor vertrek nog even bezichtigen. De zon was bij terugkeer in de camper nog steeds niet onder. Zo voelt het dus als je een drie ploegendienst draait en je op een zonnige dag jezelf ‘s middags in slaap moet zien te krijgen.

Vanmorgen leek tegen 10.00 uur het kerkje nog gesloten, totdat even later een engelengezang weerklonk. We kregen de deur open en het bleek Lutheraans te zijn. Er was niemand behalve het koor dat repeteerde voor de dienst van 11.00 uur. Wát eens temmen…zóó zuiver en zóó mooi. We hebben ademloos staan luisteren. Je kon duidelijk horen dat op deze Pinksterdag de H. Geest over het koor was neergedaald. Kreeg er tranen van in de ogen.

Dus werd het tijd om te verkassen. De dienst zou dra beginnen en de kans was niet erg groot dat we er wat van op zouden steken. Bij het vertrek applaudisseerden we en uit de teruggezonden Lapse hoofdknikken maakten we op dat ze het waardeerden.

We liepen richting lokale patisserie en konden buiten in hetzonnetje bij 9 graden genieten van verse koffie met gebak. Vrienden, die Lappen die kunnen er wat van! De taart was hemels. Het was gewoon zonde om door te slikken. Wát een start van een Pinksterzondag!

We concentreren ons vandaag op de E4 naar Tornio. We draaien daarna naar de E75 richting Rovaniemi, de woonplaats van Santa Claus en passeren daarmee de poolcirkel. Goede kennis Thoom Claus is overigens vandaag 50 jaar getrouwd, maar daarmee eindigen verder alle overeenkomsten. Vóór vertrek nog even met zoon en zwager het wel en wee van dorp en familie doorgenomen zodat we van alles op de hoogte blijven.Z wager heeft overigens een haat-liefde verhouding met die in zijn ogen wazige decemberfiguur.

In Rovaniemi zien we dat vele souvenirshops de originele residentie claimen van genoemde Claus. Bij een matig zonnetje en ampele 5 graden bezoeken we wat van die behuizingen die overigens voor een deel met Europese subsidies zijn opgetrokken. Vol begrip beamen bijrijdster en ik dat je tradities in ere moet houden en dat mag wat kosten. Wat zou het anders een saaie boel worden.

We hebben vanaf nu geen tv meer. Best een vreemde gewaarwording. Afgelopen maart waren we met Expedition Far East in het zuiden van Marokko en beroerden we de zuidgrens van het bereik der satellieten. Nu drie maanden later passeren we de noordgrens.

We besluiten hier bij een van de vele residenties een restaurant uit te kiezen, waar rendierbiefstuk op het menu staat. Wellicht krijgen we straks zo’n zoet gevooisd “U zijt wellekome..” te horen bij binnenkomst. Zal mij benieuwen..

Wim

Moest bij het lezen van je verslag denken aan een prachtige Scandinavische film As it is in heaven met hierin een belangrijke rol voor een plaatselijk koor.
We hebben de cd thuis dus als je later nogeens terug wilt denken aan je pinkster zondag in de Scandinavische sfeer ...

JanV

Geen slecht idee. Gr.