noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Vadso, Vardo en weer terug richting Lakselv

Dag 18 Vadso naar Vardo en weer terug naar Lakselv.

Afgelopen nacht bleef het door de felle zon 10 graden. De kachel was niet eens aangeslagen. Na het ontbijt onze weg vervolgd naar Vadso. Klein plekje, weinig te zien maar de weg er naar toe loopt mooi langs ons eerste fjord. Erg indrukwekkend. Na Vadso doorgereden naar Vardo, een van de doelen van onze reis. Veel noordelijker zou er weinig interessants meer te beleven zijn, hadden we gelezen.

Het vissersdorpje doorgereden en aan de waterkant geluncht. Er voeren vissersboten groot en klein van en naar het haventje. Het eiland voor de kust bleek een broedplaats voor vogels. Gelukkig de verrekijker mee en mengden ons in reistenue tussen de als commando’s verklede birdwatchers. Fier rechtop bekeken we de meeuwen. De commando’s stonden gebukt in een elleboogje te turen dat verbonden was met hun oranje, op statief gestoken lenzen. Ze slaakten kreten. Hoewel niet broedend, zijn we wel wat meeuwen gewend. Maar om daar nou kreten voor te slaken.. Later begrepen we dat wij de meeuwen bekeken, en de commando's een zeearend.

Op de terugweg naar Tana Bru reden we de 140 kilometer op dezelfdemanier weer terug. Bijrijdster en ik hadden onze eerste zeearend gezien. Het was de moeite waard geweest. Onderweg werden we twee keer geconfronteerd met wegwerkers, die maar een paar maanden in het jaar het Noorse wegennet kunnen onderhouden. En als ze het doen, doen ze het goed. We moesten eerst aan de kant en werden daarna geëscorteerd door een busje dat voor ons uitreed. We moesten hun spoor volgen. Na onze avontuurlijke Marokko reis een peulenschil.

Terug in Tana Bru zochten we de 98. Aanvankelijk een kloteweg, vol met kuilen. Maar met het uitzicht, werd ook de weg mooier. We hebben zeker 30 kilometer gereden boven de bomengrens met alleen maar sneeuw om ons heen. Wel 10 x zoveel als op Stekenjokk afgelopen week. We genoten van het uitzicht dank zij een strak blauwe hemel. Hoewel het einddoel Lakselv was, zijn we 35 km vóór dat dorp gestopt. Het was verder dan we dachten en parkeren opeen mooie plek, onder aan bij het fjord. Voordat we van de weg af reden, staarde een mooie bruin zilveren vos ons nog even brutaal aan.

De mooie camperplaats ligt immers in een natuurgebied. Zo was er een mooie 2,5 km wandeling uitgestippeld. Na het eten in de nog steeds felle zon even het been gestrekt. Je loopt over mos en laveert tussen stroompjes door. Helaas plaatste halverwege bijrijdster haar voet, midden in een overigens interessante oratie, mis van een plankje in het water van het enkel-diepe-stroompje. Het kan verkeren..

Morgen via het noordelijker gelegen Russenes weer oostwaarts. De weersgoden zijn wat minder gunstig. Wie weet wat voor moois ons allemaal weer te wachten staat. Zal mij benieuwen..