noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

De Noordkaap

Dag 19 Van Lakselvnaar de Noordkaap

Toen we met de camper in maart o.l.v Far East Experience door Marokko zijn gereisd, heb ik in Fez van een Senegalees een glimmende Rolex weten los te peuteren voor € 10,--. Het glimmende time piece heeft sinds het passeren van de poolcirkel ernstige problemen. Kan ook niet anders. Van Finse tijd naar Noorse tijd en dan weer een uur terug en bovendien ook nog eens geen verschil tussen am en pm. Ook de eigenaar loopt af en toe achter met deze alsmaar schijnende zon. Toch mogen we niet mopperen. Het is zeldzaam mooi weer. Zeker voor deze streek.

Aanvankelijk was het plan om naar Alta in het westen te rijden. Halverwege bij Russenes op de E75 stonden we voor de keus: 87 km doorrijden met dit mooie weer naar Alta, óf 105 km heen en terug richting Noordkaap. Het zonnige weer gaf de doorslag. We zijn nu zo ver gekomen, dan pakken we dat circus er ook nog evenbij. Want een circus is het. Je betaalt bijna € 40 per persoon als je met de camper wilt overnachten op die ontdooide sneeuwlaag. Maar goed, dat hebben we er dan weer dan voor over.

Na een uurtje houden we het voor gezien. Een dure parkeerplek, maar we kunnen zeggen dat we er geweest zijn. We maken foto’s als bewijs en verbazen ons over het grote aantal campers. Wat doen die mensen daar..

We hoeven maar 4 km terug te rijden voor de afslag naar Skarsvag, waar we onze eerste Belg kunnen ontmoeten. We vinden hem aan de haven en hij introduceert ons bij zijn maatje, de King Crab visser. Zoals alle vissers delen we onze ervaringen en we zijn onder elkaars indruk. Hij geeft aan vanavond weer wat korven te lichten want morgen komt er een koelwagen langs het dorp. Kan hij z’n handel meegeven. Ik besluit mee te gaan.

Vrienden wat een belevenis. We lichten wat korven die op een diepte van 30 meter liggen. De Krabben kunnen in hun ogen geen daglicht verdragen. Een poot meer of minder is ook niet erg. Die groeien vanzelf weer aan. Erg handig als je krab bent. Ze kunnen wel tot een meter in omvang groeien met die scharnierende poten van ze. Ze komen helemaal uit Rusland, hoewel dat bijna naast de deur ligt. Wat een fascinerende beesten.

En passant gooien we ook nog een hengeltje uit. Dat is geen sport meer. Binnen een uur scoorde ik 5 kabeljauwen en een flinke “mooie meid” (=jargon voor koolvis). Je hoeft alleen maar binnen te halen. We fileren ze aan boord en zijn tevreden over de vangst. Even na elven varen we de haven weer binnen met zonnebril op. Gré zwaaiend aan de kade. Ze mag straks de laatst graatjes uit de filets vissen met een tangetje. Gelukkig is er weer ruimte in de vriezer na een kleine drie weken.

Als ik inde camper aankom en de fles ontkurk ontvang ik die meteen herkenbare semi-afkeurende blik: Wat ik van plan ben…En met de zonnebril nog op zie ik dat het in werkelijkheid am 1.30 is. Tijd om mijn polssierraad af te doen en de boel te gaan verduisteren. Morgen richting Alta. Zal mij weer benieuwen..

Anna marie

Pas maar op met die Rolex. Jy wordt dan voor vol aangezien

Gerrit en Wilma

Wat wij lezen over jullie ervaringen zeggen wij het zou verplicht moeten zijn om dit mee te kunnen maken.alleen al om mee te beseffen hoe groot de wereld is.ga zo door.

Henny Veerman

Het vissen zit m in onze genen.

Tiny

Wat een avontuur toch

Yvonne tol

Wat een mooie reis Jan en Gre . Maar dit is wel het einde van de wereld !