noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Rustdag in Skatvik

Dag 23 In Skatvik

De rustdag is redelijk goed verlopen. Het is fijn op de kleine camping met uitzicht op het in de zon liggend fjord. Na het ontbijt eerst zoon Lennart gefeliciteerd met z’n verjaardag. Kleindochters skypend gegroet. Hier begint de dag alweer met mooi weer. Zelfs de luifel uitgedraaid om de felle zon wat te weren uit de camper. Konden we meteen de nieuwe spanbanden uittesten. Die deden het goed. Meegeleverde haringen wat minder. Kunnen slecht tegen rots, blijkt nu. Gelukkig hadden we zelf geschikt materiaal bij ons. Mokertje er bij. Fluitje van een cent.

Wanneer we de balans vandaag opmaken, dan eindigen we zwaar negatief. Had Gré een mooie heilbot beloofd die we vanavond zouden roken. Die liggen immers in fjorden. Eerst ’s morgens met de hengel bijna al m’n ingekochte Zweedse lood in het fjord geworpen. Heilbotten liggen op de bodem dus ik probeer ver te mikken. Moet blijkbaar een ander soort knoop leren leggen. Niet alleen het lood bleef achter, ook de dure kunstaasjes (made in Estland). Dat zijn levensechte imitatievisjes die in Madame Tussauds niet zouden misstaan. In Zweden en Finland gekocht rond de € 15 per stuk. De paar die ik nog over had voor ’s middags bewaard.

Na de lunch met een bootje het fjord op geroeid met twee hengels. Die hebben de hele reis bij elkaar in een speciaal daarvoor gemaakte rioolpijp gelegen. Blijkbaar is daar iets moois opgebloeid. Ze zochten elkaar alsmaar op in het koude water, daaronder in dat donkere fjord. Telkens wanneer ik dacht beet te hebben met de ene hengel, melde de andere zich luttelijke seconden later. Had het zo behoorlijk druk in dat bootje. De uiteindelijke vangst waren twee schamele kabeljauwtjes. Kon het niet over m’n hart verkrijgen om ze mee te nemen en te laten eindigen op een grilplaat. In het achterhoofd nam overigens ook de nog te vangen heilbot, de geringe beschikbare ruimte in het vriesvak in beslag.

’s Middags tegen de wind in terug roeiend, bereken ik dat ik zo’n twee weken lang iedere dag flinke kabeljauw loins met heerlijke sauzen bij de traiteur kan kopen voor de prijs van het vandaag verspeelde gerei. Maar ja, wanneer je vrouw je op de steiger staat op te wachten, en glimlachend de maat van de heilbot probeert in te schatten, dat is dan ook weer wat waard.

Zon en zeewind werken een gezonde dorst en eetlust in de hand. Dat komt goed van pas bij het creëren van ruimte in de koelkast. Het kan toch niet zo zijn dat de andere fjorden niets meer gaan opleveren..

Morgen richting Lofoten. Het wordt een gecompliceerde reis omdat in de route een noodzakelijke boottocht van ruim 2 uur is opgenomen. Dat is nog een verrassing voor Gré. Het is beter dat ze er morgen pas mee geconfronteerd wordt. Is beter voor d’r nachtrust. Hopelijk gaat het traject probleemloos verlopen. Zal mij benieuwen..