noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Van Vesteralen naar de Lofoten

Dag 25 Van Maurnes (Vesteralen) naar de Lofoten.

Morgen (woensdag 14-6-17) wordt onze goede kennis Petra (46jr) begraven. De lieverd is deze dagen vaak in onze gedachten. Nu we deze dagen zo dicht bij de natuur staan, zien we des te meer de betrekkelijkheid in van al die vrolijke tussensprongetjes in de doorgaans droeve gang naar ons einde.

Die gedachte bekroop me toen de vriendelijke agent ons een parkeerbon uitschreef in Svolvaer. Blijkbaar had ik een kaartje moeten kopen. Had nog wel rond gekeken maar kon nergens een automaat vinden. Kon die Noor me dat apparaat dan wijzen? “Jazeker”, klonk de olijkerd. Hij leidde mij tussen wat auto’s door en wees triomfantelijk naar de tussen de campers verscholen parkeerautomaat. Het had geen zin om de mooie zonnige dag (jawel, alweer!) te laten bederven door de Nok 300 (een dikke € 30). Straks gooien we weer een zootje lood in het water en dan heet het pech..

Gré en ik besloten zwetend de nog van kaartjes voorziene winterkleding definitief op te bergen. Met uitzondering van één dag regen en sneeuw lopen we echt constant in korte broek. In het licht van die overbodige aanschaf valt de bekeuring ook weer mee. We bewandelen de boulevard langs de haven van Svolvaer en nemen het er van. We stellen bovendien vast dat Noors ijs ons net zo goed bevalt als het Deense equivalent.

We zijn in Svolvaer aangekomen omdat we de weg naar Harstad lieten liggen. De econoom in mij zei dat het een slechte zaak was om dure tol te betalen om goedkoop LPG te verkrijgen. Het is geen macro-economisch hoogstandje om dat in te zien. We nemen de mooie weg langs de kust en genieten van de prachtige vergezichten, diepe tunnels en hoge bruggen. De buurman die gisteravond langszij kwam, zag ons mooie waterpassige “Marokko” embleem van Expedition Far East Ze hadden met dezelfde organisatie “Marokko-Puur” beleefd in oktober 2016. Bijpraten dus met die Friezen, die ons deze route aanbevolen.

’s Middags tegen 16.00 uur eindigen we onze rit in Orsvagvaer aan de kust. We verspelen weer wat aas en lood in ruil voor een kabeljauwtje. We houden hem koel gereed voor de grilplaat morgen. Dan richten we ons op A, waarschijnlijk het dorp met de kortste naam in Europa. Is ook het zuidelijkste punt van de Lofoten. Hopelijk zwemmen daar weer wat grotere exemplaren.

Dat zuidelijkste punt zal ongetwijfeld ook tot een interessante discussie leiden of we een volle dag terugrijden over de zelfde weg of dat we weer een bootje nemen. Zal mij benieuwen..