noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Oslo Moss

Dag 34 Van Oslo naar Moss

De dag begon met korte broeken weer. Na de warme flip laten we de Garmin naar Vigelandsparken rijden. Het park is gratis en het ligt blijkbaar maar 5 km bij ons vandaan. Garmin geeft ook aan, dat hij richting centrum wil. Dat betekent geen onbetaald parkeren meer. Er blijken nog meer mensen op deze zonnige dag het zelfde idee te hebben. Er is geen parkeerplek meer te vinden. Tot onze grote schrik rijden we bij het zoeken naar een plekje ook drie keer onder het tolpoortje door ( +3,5 t Nok110) á € 11,50per rondje. Uiteindelijk vinden we een Moskee. Het is daar verboden te parkeren, maar we gokken er op dat Heer Handhaving eventjes elders werkzaam is.

We wandelen door het schitterende park waar jongelui picknicken in het gras, schoolkinderen voor hun meesters opdrachten uitvoeren en Japanners hun camera’s laten klikken. Het is er beeldschoon. De Heer Vigeland (1869-1947) was beeldend kunstenaar en heeft dit park zelf ontworpen, zodat hij er zijn beelden kon plaatsen. Het zijn allen naakten, gehouwen uit graniet of gegoten in brons. Elk van de 200 getoonde beelden is een hoogstandje. Waanzinnig mooi. Geen wonder dat hier jaarlijks een miljoen bezoekers naar toe komen. Let bij de foto’s vooral op het uit één stuk graniet gehouwen kind. Zijn meest bekende werk. Die gezichtsuitdrukking blijft je bij..

We zijn onder de indruk van het park en tegen een uur of twee zoeken we de moskee. Gelukkig is Handhaving nog niet langs geweest. Met een goed gevoel over deze prachtige stad vertrekken we uit Oslo en laten blij, de ontelbare (automatische) toltrajecten achter ons. Het barst er van de bruggen en tunnels en bij iedere bocht die je neemt gaat je nummerplaat op de kiek. Iedere camera is goed voor minimaal € 5,00 en hoe dichter bij het centrum, des te hoger de bedragen.

We nemen de E6 naar het zuiden en genieten van het mooie weer onderweg. We komen langs Moss en besluiten dit stadje te bekijken, want het heeft een haventje in het fjord! We vinden een leuke camperplaats aan het water waar wel 20 hengelaars staan te vissen. Ik wring me er tussen in en we gaan vandaag voor makreel. De rookdoos hebben we immers niet voor niets meegenomen. Het lukt vandaag wonderwel. Het is een echt gevecht met zo’n beest. Hij peert ‘m als een raket als ie dat haakje aan z’n lip voelt en je moet hem snel omhooghalen anders hebben je vijf buren ook beet. Makreeltje gezellig gevild en alvast in de koelkast voor morgen. Wat een feest. Een hengelaar zo’n 15 meter bij me vandaan haalde later zelfs nog een kleine zalm naar boven..

Aan het eind van de dag zakt het water en ontstaat er een te sterke stroming. We moeten er mee ophouden. Morgen maar eens kijken of we met het wassende water de hengel weer kunnen laten trillen. Zal mij benieuwen..