noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Van Bua Hamn naar Jonstorp

Dag 37 Van Värobackanaar Jonstorp (zo 25 juni)

Wat een nacht! Aanwakkerende windkracht 7 hield ons vannacht in de greep. We weten nu weer waarom we destijds onze zeilboot hebben verkocht. De hele nacht zijn we heen en weer geslingerd. Luchtvering leeg laten lopen. Niets hielp. Bovendien geselde de ene bui na de andere het dak van de camper. Aan het einde van de nacht ging het pas weer gewoon regenen, de wind nam wat af en zijn we ingedommeld. Pas om 9.00 uur wakker met een volle zon. Water geloosd, water ververst en opgefrist weer verder zuidwaarts.

We gaan van de E6 af en bezoeken Varberg. Leuk stadje meteen ouderwets houten badhuis op palen in de zee, waar meneren en mevrouwen vroeger gescheiden konden baden. Nu is het een restaurant en iedereen zit weer door elkaar. Ze hebben er een strand en een grote hoge vesting voor de verdediging van de stad. Wandeling ondanks harde wind, de moeite waard. Er vertrekken ook van hier boten naar het Deense Grenaa. Door de hoge golven ziet het er niet aantrekkelijk uit.

We rijden verder zuidwaarts en bezoeken Halmstad, dat wat groter is. We zien een leuke lang gerekte haven met een gezellig wandelpad ernaast. Volgende week arriveren daar wat Tallships voor een race. Voor de rest worden we van de stad niet echt opgewonden.

We gaan door en stoppen bij de volgende baai. Het dorpje Jonstorp heeft een mooie camperplaats waar zes campers kunnen staan. Wij komen als eerste aan. Een superplek aan zee. Klein restaurantje en een piepklein haventje met kraakhelder Kattegat water. Ik werp weer wat en werp weer twee kleine kabeljauwtjes terug. Niet de moeite de pan smerig te maken. Gelukkig hebben we alternatieven in de koelkast waar eerlijk gezegd het staartje ouwe Chianti beter bij past.

De zesde week is begonnen en morgen is Malmö het doel. Voorzichtig beginnen we rekening te houden met de overtocht naar Denemarken. Door de aanhoudende wind ligt een bootje daar naar toe, niet voor de hand. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook bruggen. Zou zomaar kunnen dat we ons daar opgaan richten. Mij benieuwen..