noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Naar Malmö

Dag 38 Van Jonstorp naar Malmö

Na succesvolle afronding van taken rond het water management ging het weer zuidwaarts richting Malmö via de E 6. Halverwege stoppen we bij een winkelcentrum. Niet alleen omdat ik me sanitair wil ontspannen, maar vooral om het assortiment diepvriesvis van ICA op de foto vast te leggen. Je moet immers weten wat je concurrent allemaal uitspookt. We stellen vast dat Platvis Holland nog steeds een deuntje meezingt en het is een kleine moeite om het thuisfront in Edam even op de hoogte te houden.

Tegen lunchtijd arriveren we in Malmö, de derde stad van Zweden. We rijden eerst even naar het centrum. Zowel bijrijdster als chauffeur beamen dat Malmö best de moeite waard is. We parkeren de camper onder de Turning Torso, met zo’n 190 meter het hoogste gebouw van Zweden. Zo kunnen we hem straks gemakkelijk weer terug vinden.

Vanwege de ons nog steeds achtervolgende windkracht 7 pakken we de fietsen niet uit en kiezen voor de bus naar het centrum. We bezoeken het Malmöhus, het Moderna Museet en de Lutheraans St.Peters Kyrka uit de 14eeeuw.

Na het bezoeken van een religieus instituut reageert mijn fysiek altijd vrij onmiddellijk. Krijg dan terstond water in de mond bij het zien van een konditorij. Gelukkig zit Konditori Katarina al 70 jaar op een steenworp van St.Peter en laven we ons aan Zweedse zaligheden.

Aangesterkt pakken we de wijk Lilla Torg nog even mee en kunnen nog steeds niet wennen aan de prijs per glas droge witte. Blij dat de creditcard mee was. Maar ja, het is er dan ook beregezellig en je krijgt er bovendien een glas echt Zweeds water bij. Omdat we ons lijstje nog niet hebben afgewerkt, beperken we het innemen.

Cultureel weer opgeladen, vinden we de tegen de avond de camper weer terug en bij het apéritief zien we dat de laatste Rheingau Riesling zal gaan sneuvelen. Zowaar een ernstig probleem. Nou kan je in Zweden van alles krijgen, maar ’s avonds gaat het hek naar beneden bij de slijterij, terwijl buurman juwelier z’n etalage ongemoeid laat. Alcohol lijkt duurder dan edel metaal en schijnt op zowel Noren als Zweden een vreemde aantrekkingskracht uit te oefenen.

Met uitzicht op Dé Brug maken we daarom plannen om aan het continent te gaan denken en pas dáár onze voorraad weer op peil te brengen. Misschien doen we dat morgen al. Anders overmorgen. Zal mij benieuwen..