noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Malmö Fredericia

Dag 39 Van Malmö naar Fredericia

Vanuit de camper kunnen we De Brug over het water zien liggen. Mooi schouwspel. We moeten nog even door de stad en Windkracht 7 trekt met ons mee. Onderweg ruilen we onze laatste Zweedse kronen in voor wat Zweedse taartjes. Je weet maar nooit wat je allemaal kan overkomen met al die lange bruggen.

De eerste brug kost 835 Kronen. Rond de € 85 en ziet er ook van boven magistraal uit. Diep onder je varen speelgoed zeilbootjes af en aan en het kost een beetje moeite om de camper tussen de lijntjes te houden. Zonder problemen rollen we naar beneden naar Denemarken en korte tijd later volgt de tweede brug met Dkr 365 (rond de € 50), die minstens zo spectaculair is.

We richten ons daarna op Fredericia waar we waarschijnlijk voor de laatste keer wat rendement uit het Scandinavische gerei kunnen halen. De stad ligt aan een baai en er zijn plekken zat om te werpen. We vinden een ruime kade waar al wat hengelaars staan. Zie er goed uit. Een ruim veldje om te verpozen en het zonnetje schijnt. Na de lunch meteen gestart met testen van aas en bodem. Na een half uurtje werpen, geen enkel resultaat terwijl om me heen de gepen me om de oren vliegen.

Metertje of vijftien links en rechts van me staan Denen, die geen enkele andere taal spreken. Ze laten me echter zien dat ik met het verkeerde aas werk. Ze gebruiken een werplood met een lint van draadjes er aan waar de geep zich aan vast bijt. Het domme creatuur laat pas weer los als je hem vast pakt. Gré knipt van alle soorten stof die in de camper aanwezig zijn een strookje af, maar lau loene. Er schijnt geen andere soort vis in de baai te zwemmen, want alle azen zijn ingezet en niets helpt.

Gelukkig komt er een Duitser aan, die bereid is om mij een setje van die malle draadjes te lenen. Want, zegt hij, er komst straks een auto langs waar je zo’n setje voor € 5 kuntkopen (omgerekend uit Dkr). Bij de eerste worp haal ik al zo’n geep naar boven. En er volgen er meer. Wat een heerlijk gevoel wanneer de hengel in je hand begint te vibreren..

De auto komt inderdaad langs en de Duitser wordt bedankt. Wat zijn hengelaars toch aardige mensen. Man woont bovendien aan de Boden See. Dank zij Sjef en Annie hebben we voldoende stof ervaren voor een aangename conversatie tijdens het werpen.

Na de gepen kwam de makreel langs en dus we kunnen een dezer dagen weer gaan roken. Er gebeurde trouwens nog iets opmerkelijks tijdens het vissen. In de baai zagen we een aantal keren enkele bruinvis paartjes mooie duikelingen maken. Een boeiend schouwspel waar we niet op hadden gerekend. We fileren de vangst op de kade en laten alles weer netjes nagespoeld achter. Zoluidt de hengelcode nou eenmaal.

Morgen weer wat verder zuidwaarts. Nog geen idee waar we zullen stoppen. Zou zomaar Hamburg kunnen zijn. Of niet. Zal mij benieuwen..

Anna marie.

Goede reis weer naar het zuiden.

Wat een reis. Wat een reis Geweldig !!!!!

Jan

Dank! Het zit er bijna op. gr.