noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Amelinghausen (bij Lünenburg)

Dag 40 Van Fredericia naar Amelinghausen (woe 28 juni 2017)

Met een bleek zonnetje laten we Fredericia en Windkracht 7 achter ons. We volgen de E45 richting Hamburg, maar om de drukte daar te vermijden, kiezen we daarna voor een oostelijk liggende variant, waardoor we via de 404 in de buurt van Lünenburg uitkomen.

Daar brengen we de voorraad spijs en drank weer op peil en nemen er rustig de tijd voor. Vervolgens nemen we een binnen weggetje naar Amelinghausen.

We staan dit keer eens niet aan het water, maar aan de rand vaneen bos, een mooi natuurgebied. Naast het camperterrein zien we de ingang naar een zwembad. Het is er erg rustig. Met slechts een handje vol Duitsers hebben we het prachtige buitenbad (25°) voor ons zelf.

Na het apéritif prepareren we de rookdoos voor makreel en geep. Die laatste heb ik nog nooit geproefd. Het blijkt een verrassend lekker visje met een verfijnde smaak. Lijkt een beetje op sardien. Heeft alleen 10 x zoveel graten. Het is een heel werk op je bord maar de smaak maakt alles goed.

Bij het bestuderen van de kaart voor het traject van morgen, zien we dat we te maken hebben met een grensgeval. In principe kunnen we naar huis rijden. Óf we nemen nog een overnachting bij de grens. Ligt een beetje aan het humeur van de chauffeur. Dat behoeft een uitleg.

Om een reis als de onze probleemloos te laten verlopen, moet je goeie afspraken met elkaar maken. Niet alleen over de taakverdeling (eerder besproken) maar ook over de te maken keuzes. We werken daarom met een goed functionerend systeem. Bij vraagstukken of bij ingewikkelde keuzes hebben zowel chauffeur als bijrijdster ieder een stem. Wanneer echter de stemmen staken, dan geeft de stem van de chauffeur de doorslag. We hebben op die manier vele discussies en wellicht ook ruzies met succes in de kiem kunnen smoren. Ik zou echter aanraden, het systeem niet buiten de camper uit te proberen.

Omdat de kans aanwezig is dat onze reis morgen eindigt, ofdat we misschien nog een nacht ergens in oost Nederland gaan camperen, is dit het laatste reisverslag van deze trip. Oorspronkelijk bedoeld om zelf terug te kunnen kijken waar we allemaal zijn geweest. Dit, omdat we de nog niet bereisde delen van (vooral) Noorwegen nog eens willen gaan bekijken. Gaandeweg kregen we steeds leuke reacties. Bedankt daarvoor. Misschien lopen we elkaar eens tegen het lijf in ons mooie Volendam. Misschien ook niet. Zal mij benieuwen..

Marianne

Ik heb met plezier jullie reis gevolgd en wens jullie een rustige terugreis al dan niet met tussenstop. Dank voor de mooie en inspirerende reisverslagen,

JanV

Dank en tot spoedig ziens. Gr.

Nel

Jan en Gré, goede reis terug!
Bedankt voor de geweldige reisverslagen. We keken er elke dag naar uit.
We spreken en zien jullie ongetwijfeld spoedig.
Groet, Tomas en Nel