noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Drie veren

Dag 28 Van Ornes naar Levang.

Gelukkig viel het weertje mee vandaag. We willen flink opschieten want er zitten drie veerboten in ons het traject richting zuiden. We vervolgen de prachtige RV17 die ons grillig langs de Atlantische kust leidt. Om niet elke keer om zo’n fjord heen te hoeven rijden, kiezen we drie oversteken uit over het water. De eerste boot is een snelle en vaart een half uurtje. We hoeven slechts twintig minuten te wachten. De tweede boot duurt het langst. Zo’n anderhalf uur. Hij vaart om de drie uur. De weg er naar toe loopt voorspoedig. Tot de laatste kruising. Een oude Noor met een minstens net zo oude camper draalt op de kruising en kiest de verkeerde afslag naar de boot. Hij probeert te draaien en wij geven hem de gelegenheid om te keren. Er kan geen glimlach van af als hij even later voor ons in de rij staat. Na een halfuurtje komt de boot. En ja hoor, uitgerekend onze voorganger is de laatste die mee mag. We bereiden ons tandenknarsend voor op een lange lunch. Boos besluiten we dat er zekeren vast geen knäckebröt op tafel komt.

We doden de tijd door wat langs de kade te wandelen. Er staat een Belg te vissen en we wisselen wat ervaringen uit. De man is een echte expert en onze conversatie bereikt een hoog niveau. We concluderen dat 15/100 draad genoeg is voor een kabeljauw van een kilootje of vijf en dat de shads (rubber aas) tegenwoordig in carnavaleske uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Geelgroene inktvisjes met bolle oogkes, blauwe zwaardvisjes met kekke zwarte streepkes. Het moet niet zotter worden. Belg haalt achter elkaar moeiteloos kabeljauwen naar boven tijdens het praten. Wat een kanjers. Ik informeer quasi nonchalant naar z’n aas en we stellen vast dat zijn kunstvis het beste is dat ik ooit heb gezien. Amai, Belg beaamt collegiaal mijne visie en we nemen notie van zijn favoriete werpgewicht met bijbehorende lijndikte. Mooi volk toch, die zuiderburen.

Uiteindelijk arriveert d'n boot en de tocht is een belevenis door de hoge fjorden die steil uit het water steken. Ook passeren we een gletsjer die bijna tot het water doorloopt. Het is een sensatie. Eenmaal aangekomen rijden we nog een half uurtje door voor de laatste snelle boot van Nesna naar Levang. Tijdens de snelle overtocht zien we twee bruine ruggen boven waterkomen van ruim een meter lang. We weten niet wat het zijn. Een bemanningslid denkt aan robben en een ander heeft het over dolfijnen.

De camping ligt twee kilometer verder aan het water. Tijd om de voorraad vis aan te vullen. Popel om de theorie weer in de praktijk te brengen. Na het eten richting steiger. Je raadt het al. Sta weer naast een Belg. We halen de een na de ander er uit. Kunnen ons zelfs permitteren de kleintjes terug te gooien. De buit eventjes later is twee grote koolvissen en twee mooie gullen van een kilootje of twee. Het fileren kan weer beginnen. Gelukkig schijnt de zon nog steeds als het kuisen achter de rug is en ik de inmiddels ingedommelde camper benader. Ruim na middernacht! Morgenochtend het verslag dan maar.

Vandaag zijn we de poolcirkel weer gepasseerd. Morgenweer iets verder naar het zuiden. Bronnoysund schijnt ook erg mooi te wezen.Kijken of dat te bevaren valt. Zal mij benieuwen..

Anna Marie

In Spanje Noorse overburen.

Ook niet gezellig
Wat leven jullie toch gezond met al die lekkere visjes ????????

Jan en Gre

Is idd even wennen aan afstandelijkheid.