noordelijkste-punt-van-europa.reismee.nl

Van Levang naar Bronnoysund

Dag 29 Van Levang naar Bronnoysund.

De regen die ons wekte ging na het ontbijt over in gemiezer. We zullen maar zeggen dat de natuur er nu frisser uitziet. We kiezen vandaag voor Gré en niet voor Garmin omdat het nu op het betere navigeerwerk aankomt. Er zitten immers weer heel wat veren in de route. Probleemloos rijden we van kade naar kade met vele mooie vergezichten op de wal, vooral wanneer het af en toe droog is. De wachttijden zijn kort en er liggen weinig Noren op onze route.

Vandaag maken mijn goede vrienden Tomas en Kase een foto op een bijzondere locatie in Volendam. 50 jaar geleden deden ze dat voor het eerst en 25 jaar geleden ook. Ze beloofden elkaar, dit om de 25 jaar te herhalen. Helaas is kameraad Jack ons ontvallen. Zijn vrouw Marijke neemt nu de plaats in van onze hemelse Jack. We denken heel vaak aan hem en aan zijn wijze adviezen . Gelukkig kunnen we inmiddels wat beter met zijn ontbreken omgaan.

De laatste dagen ontving ik via sociale media nogal wat opmerkingen over mijn diervriendelijke houding t.o.v. vissen. Ik kan u hierin geruststellen. Als onderdeel van het gerei, ligt standaard bij mij altijd een hamer op de steiger. Ik sla altijd heel diervriendelijk eerst de hersens in alvorens ik begin te fileren.

De trip zuidwaarts verloopt nagenoeg probleemloos. Behalve wanneer tijdens een stevige bui, de linker ruitenwisser het begeeft. Die is net nieuw en Noors. Terwijl de middelste (Spaans) en de rechter (Duits) vrolijk doorzwaaien, ligt mijn Noor als een lammer vlerk op het chassis. Kan ik eindelijk m’n nieuwe winterjas testen op hemelwater. We stellen vast dat van de meegenomen dopsleutels één setje gevoeglijk “de haven in kan”. Gelukkig past het andere wel. Binnen no time is het euvel verholpen, dank zij opgedane ervaring in Marokko.

Onderweg genieten we van koeien op de weg en van prachtige hoge bruggen. Na het laatste boottochtje van Andalsvägen naar Horn is het nog 15 km rijden naar Bronnoysund. De gisteren gevangen kabeljauw ligt in de koelkast te wachten op de Pinot gris en de butter en eek. We komen aan rond 18.00 uur. We staan aan de kade van een jachthaven in een motregentje en moeten het doen met Astra 1. (dus BVN). Astra 3 werkt wel, maar dan hadden een schotel van 3 meter op het dak moeten plaatsen. Als er dan ook nog niets in het stadje te doen is, dan grijpen we maar weer naar de fles. Zal mij benieuwen..

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!